Walking on water

artworks

Hartmut Jahn: WALKING ON WATER... Installation, 2021
HD-Projection: 100cm x 100cm, Euroskop: 70cm x 120cm
Backlit-Print: 300cm x 100cm, 300cm x 80cm, 300cm x 80cm, 300cm x 60cm
Backlit-Print on LightBox: 70cm x 100cm

THE ARTIST

Hartmut Jahn

Walking on water...

EN

Walking on Water is an installation. It consists of four transparent backlit prints, a video projection, the ready made Euroscope and a print in LED box.

It is based on vertical panoramas of striking groups of trees in romantic landscape parks, which are processed in color. The orientation to gothic windows is obvious. Each panorama closes with motifs of orange (unseaworthy) life rafts given to sea fugitives after they are towed back out to sea from the rescuing shore, so-called push-backs.The protest and claim that closes the picture is directed against this form of European border police Frontex: No Pushbacks.

Associatively, the projection follows the water: overflowing in Venice, with animal water walkers and in a new interpretation of Tomas Schmit's event by Sharam Diniz.

The Ready Made Euroskop complements the media presence through the void situation. Approaching the object, the interferences of the light box become recognizable, clearly only by trying to capture them photographically.


HD-Projection: 100cm x 100cm
Euroskop: 70cm x 120cm
Backlit-Print: 300cm x 100cm, 300cm x 80cm,
300cm x 80cm, 300cm x 60cm
Backlit-Print on LightBox: 70cm x 100cm

DE

Walking on Water ist eine Installation. Sie besteht aus vier transparenten backlit-Drucken, einer Videoprojektion, dem Ready Made Euroskop und einem Druck in LED-Box.

Zugrunde liegen vertikale Panoramen von prägnanten Baumgruppen in romantischen Landschaftsparks, die farblich bearbeitet werden. Die Orientierung an gotischen Fenstern ist offensichtlich. Jedes Panorama schließt mit Motiven der orangenen (nicht seetüchtigen) Rettungsinseln, die Meeres-Flüchtigen gegeben werden, nachdem sie vom rettenden Ufer wieder auf die See geschleppt werden, sog. push-backs. Gegen diese Form der europäischen Grenzpolizei Frontex richtet sich der Protest und der claim, der das Bild abschließt: No Pushbacks.

Assoziativ dazu verfolgt die Projektion das Wasser: überlaufend in Venedig, mit tierischen Wasserläufern und in einer neuen Interpretation von Tomas Schmits Event durch Sharam Diniz.

Das Ready Made Euroskop ergänzt die mediale Präsenz durch die void-Situation. Nähert man sich dem Objekt, werden die Interferenzen der Lichtbox erkennbar, deutlich erst durch die Partizipation, das fotografische Fixieren des Objekts.



HD-ProjeKtion: 100cm x 100cm
Euroskop: 70cm x 120cm
Backlit-Druck: 300cm x 100cm, 300cm x 80cm,
300cm x 80cm, 300cm x 60cm
Backlit-Druck für LightBox: 70cm x 100cm

back to artworks
next project