Work

Publication / Artist's Book

SICHTACHSEN / VISUAL AXES

EN Visual axes in the landscape gardens: Here, a walk along the winding garden paths becomes a planned surprise of the view, which is always framed a new. The publication documents the immersive photographic visual concentration through the panoramas of Hartmut Jahn.

The Institute for Media Design – img is an institution of the School of Design at Mainz University of Applied Sciences. It conducts research projects, exhibitions and designtransfer in the fields of media design / time based media and fine arts.


DE Sichtachsen in den Landschaftsgärten: Hier wird der Spaziergang über die verschlungenen Gartenwege zu geplanten Überraschungen des immer wieder neu gerahmten Blicks. Die Publikation dokumentiert die immersive fotografische Verdichtung durch die Panoramen von Hartmut Jahn.

Das Institut für Mediengestaltung – img ist eine Einrichtung des Fachbereichs Gestaltung der Hochschule Mainz. Es führt Forschungsprojekte, Ausstellungen und Designtransfer in den Bereichen Mediendesign und Bildende Kunst durch.


Design: Uwe Zentgraf
Print: EN   Digital: EN
ISBN: 3-936483-03-5

Presentation at LUX PAVILLON Mainz
June 9th 2021

available at www.slanted.de/shop/

Publication / Artist's Book

Colours of L'viV
Die Farben von Lemberg

THE COLOURS OF L’VIV and
THE L’VIV RHAPSODY
are fine arts projects by HARTMUT JAHN

Catalogue of the Projects. EN
244 pages colour

Graphic Design: Nina Gänsler
Print: EN   Digital: EN
ISBN: 3-936483-05-1

available at www.slanted.de/shop/


THE COLOURS OF L’VIV and THE L’VIV RHAPSODY
are part of the group exhibition
EUROPA ZENTRAL – L’VIV Lemberg

A fine arts project by
CHRIS DREIER
ALEKOS HOFSTETTER
HARTMUT JAHN
FRANK LOHMEYER
NATALIA MYSAK
GRIGORY SEMENCHUK

Curators: Stephan Kruhl, Margita Weiler
Curator Gallery Zefirina: Mira Bachkur

The project EUROPE ZENTRAL – L’VIV Lemberg was initiated by ZWITSCHERMASCHINE, Berlin, with the support of the Berlin Senate Department for Culture and Europe and the Horizon Foundation, Naarden.

ZWITSCHERMASCHINE Berlin   Nov 25 th ‐ Dec 16 th, 2017
TIETZ & Cie. Berlin   April 21st - May 30th, 2018
ZEFIRINA GALLERY  L'viv  July 14th, 2018 - August 4th, 2018

in Publication / Artist's Book

TRANSITGUT / FALLING WALLS

EN As a subject, the Berlin Wall plays a central role in the artisticmedia works of Hartmut Jahn. Chronologically, this publication leads along the documentary, fictional, multimedia and photographic work groups.

The Institute for Media Design – img is an institution of the School of Design at Mainz University of Applied Sciences. It conducts research projects, exhibitions and design transfer in the fields of media design / time based media and fine arts.


DE Die Berliner Mauer spielt als Subjekt eine zentrale Rolle in den medialen Arbeiten von Hartmut Jahn. Chronologisch führt diese Publikation entlang der dokumentarischen, fiktionalen, multimedialen und fotografischen Werkgruppen und Arbeitsweisen.

Das Institut für Mediengestaltung – img ist eine Einrichtung des Fachbereichs Gestaltung der Hochschule Mainz. Es führt Forschungsprojekte, Ausstellungen und Designtransfer in den Bereichen Mediendesign und Bildende Kunst durch.

in preparation: Publication / A Work Report

THE SOUND OF LOCKDOWN Corona Global Break

Ed.: Paulo Ferreira-Lopes, Hartmut Jahn

A Report on Audio Visual Studies by the Mainz Moving Sound & Image Lab in the Year 2020/21.

A Collaboration with students from the School of Design - Hochschule Mainz -
University of Applied Sciences Universidade de Lisboa - Faculdade de Belas Artes
Escuela Nacional de Artes Cinematográficas, UNAM Mexico City, Mexico St. Joseph University Macao, ROC and with the photographer Roger Schäfer

Graphic Design by Uwe Zentgraf
Edited by Institut für Mediengestaltung - img Hochschule Mainz - University of Applied Sciences Mainz 2022

link:
https://www.time-based-media.net/2020

Publication / A Work Report

The sound of Lisbon / 
Porto Cartography

Edited by
Paulo Ferreira-Lopes, Hartmut Jahn

An insight of the intl. collaborating creative production work in Porto 2016/17 and in Lisbon 2018/19
- a cooporation of the Mainz Institute of Media Design and the Faculdade Belas Artes de Universidade Lisboa

Design: Uwe Zentgraf
Print: EN Digital: EN / PT
ISBN: 3-936483-02-7

Presentation at LUX PAVILLON Mainz
June 9th 2021

PDF

Publication / Catalogue

Regionalgestalten
RHEIN MAIN 2021

Nominierung zum Kunstpreis RegionalGestalt RheinMain

Beitrag:
resonanz region
Hartmut Jahn, Lasse Marc Riek & Tobias Schmitt
S. 36 - 43

Ein Projekt der Werkbundakademie Darmstadt, Herausgegeben von Jula-Kim Sieber dwb

Gestaltung: Michael Wagener
ISBN: 978-3-948107-50-5

gutleut-verlag Frankfurt a. Main
www.gutleut-verlag.com

in preparation: Publication / A Work Report

THE SOUND OF AMMAN

A Remote Collaboration Mainz - Amman in 2020

Edited by
Yahya Alabdallah
Paulo Ferreira-Lopes
Hartmut Jahn

Assistants
Yara Alshawabkeh
Geraldine Rodriguez Maldonado
Jan Glück

Design / Publication
Mira Leßke
Yara Alshawabkeh
Uwe Zentgraf

A Work Report of the Collaborative Online International Learning (COIL) with
GJU – German Jordanian University Amman and Hochschule Mainz – University of Applied Sciences with the support of the DAAD – German Academic Exchange Service Institut für Mediengestaltung – img, Mainz 2021

In the winter of the pandemic lockdown 2020, we started the remote collaboration with film and sound design students from Mainz, Germany and Amman, Jordan. Nearly everyone was stuck in their private spaces.
Studios and universities were closed.

This is a behind the scenes look at very different film and sound projects.

How does one build international teams through telemedia?
How does one direct films under these conditions?
How does one develop an online concert?

This project of the classes Sound Design and Film Directing at the unit of Time-Based Media (B.A./M.A.) Hochschule Mainz – University of Applied Sciences, Germany in collaboration with the course TV-Production at the unit of Design Studies SABE, German - Jordanian University GJU, Amman, Jordan was made possible with the support by the German Academic Exchange Service DAAD and the Mainz Institut für Mediengestaltung - img.

التعاون عن  ة، بدأن  شتاء ا إ لغلاق الشامل للبلاد بسبب ا ج لا ئ ‚ ن ي، ألمانيا وعمان، ‡ ا ئ لفلام والصوت من ماين ن ‘ بعد مع طلاب تصميمساحته ا ن لاصة وأغلقت ‚ ن ي œ ا ئ لردن. ا ج لميع تقريبا كانوا عالق ي ن.الستوديوهات وا ج لامعاتكن بناء فرق دولية من خلال الوسائط عن بعد؟ ¬ كيف يظل هذه الظروف؟ ‚ كن إخراج ا ئ لفلام ن ي ¬ كيف ينت؟ ‡ على النت ¹ حفل موسيت ي ¼ كن تطوي ¬ كيف يئية ا ن لمتلفة ¿ .هذه نظرة ج مزأة وراء الكواليس من المشاريع السينص ن ن ص  ت ن ‚ ن ي Åئ ي ¿ وع من مواد فصل الصوت وا إ لخراج السين È هذا الم ش ‡ ( - جامعة ماي ‡ ا إ لعلام المستند إلى الوقت )بكالوريوس / ماجستي‚ ن ي Å لتعاون مع دورة ا إ لنتاج التلفزيون ي  للعلوم التطبيقية، ألمانيا - جوالتواصل البصري - ا ج لامعة ا ئ للمانية ا ئ لردنية، ‘ صص التصمي  ت نا ئ للمانية Õ ا ئ لردن - ن ن ممكنة بدعم من خدمة التبادل ا ئ لكادي ي DAAD ‡ ومعهد ماي - img.
www.img.hs-mainz.de

ISBN: 3-936483-04-8

Content:
FOREWORD by Dr. Susanne Weissman, President of the Mainz University of Applied Sciences, Germany and Dr. Ziyad Haddad, Vice President SABE, German-Jordanian University GJU, Amman, Jordan
FROM THE SOUND OF AMMAN TO THE AMMAN – MAINZ REMOTE COLLABORATION
An Introduction by Hartmut Jahn, Yahya Abdallah, Paulo Ferreira-Lopes

Projects:
10 DINARS / Stopmotion
ECHO / Experimental Documentary
UNRESTRAINT/ Creative Documentary
PROVENANCE IS COINCIDENCE / Music Video
LOVE IN DIFFERENT CULTURES / Document
A L I E N A T I O N / Live Web Concert
BEHIND THE SCENES / Creative Documentary
A TWO COUNTRIES DESIGN / Graphic Design

Creative Production Group:
Jan Glück, Abdullah Ma‘ani, David Laszlo Goralsky, Willi Bücking, Veronika Bolotina, Layan Nairoukh, Hartmut Jahn, Paulo Ferreira-Lopes, Yahya Alabdallah, Björn Brunke, Britta Dörig, Layan Naouri, Timo Schniering, Julian Weinert, Jonas Heiner, Sophie Hattar, Onuur Bilmen, Frithjof Heinrich, Aron Soltani, Clara Nasser, Mustafa Rasheed, Geraldine Rodriguez, Steven Gomez, Noor Hanania
With special support by Allen Nabeel and Malte Röthig

link:

https://www.time-based media.net/thesoundofammanfilm

in preparation: Publication / A Work Report

CANTE ALENTEJANO

The Choirs of Cuba, Vidigueira and Serpa, Portugal -Sound and Visual Studies of an Intangible Cultural Heritage of Humanity.

Cante Alentejano is a joint production of the depts. Sound Design and Film Directing at the department unit of Time Based Media / Zeitbasierte Medien (B.A./ M.A.) Hochschule Mainz – University of Applied Sciences in collaboration with Faculdade de Belas Artes - Universidade de Lisboa

supported by
Institut für Mediengestaltung – img
DAAD – German Academic Exchange Service

The Creative Production Group: Jan Glück, Aaron Soltani, David Laszlo Goralsky, Willi Bücking, Torben Schäfer, Rebecca Sohnrey, Seyit Beran Ergün, Steven Feldmann-Gomez, Catarina Salgueiro, Maria Madalena Soeiro, Fabian Knobloch, Vincent Ercolani, Leif Plath, Paulo Ferreira-Lopes, Hartmut Jahn, Moritz Göbel, Anastasiia Nasonkina

Web-Design / WorkReport
Mira Leßke, Uwe Zentgraf

Assistant
Jan Glück

Artistic Directors

Prof. Dr. Paulo Ferreira-Lopes
Prof. Dr. Antonio Sousa Dias
Prof. Hartmut Jahn

link:
https://www.time-based-media.net/cante-alentejo

Publication

40 SEMESTER

A TIME JOURNEY IN PHOTOGRAPHIES THROUGH THE MAINZ MEDIA DESIGN 1998 - 2021

/Momente aus dem Mainzer Mediendesign 1998-2021DE 40 Semester
- eine Zeitreise in Fotografien aus dem Mainzer Mediendesign in der Zeit vom Sommer 1998 bis Frühjahr 2021.
Dies ist ein kleiner Schlüssel zu einem fotografischen Teil-Archiv der Fachrichtung des Fachbereichs Gestaltung der Hochschule Mainz. Es ist eine Übergabe, ein Geschenk an die, die hier in Mainz studieren und studierten, lehrten und lehren aus Anlass der Verabschiedung von Prof. Hartmut Jahn mit dem Lehrgebiet der Filmgestaltung in die Senior-Professur. Sie ist gedacht für alle beteiligten Teilnehmenden vor und hinter der Kamera.

Diese Publikation erscheint als limitierte und nicht öffentliche Ausgabe. Das Institut für Mediengestaltung – img ist eine Einrichtung des Fachbereichs Gestaltung der Hochschule Mainz. Es führt Forschungsprojekte, Ausstellungen und Designtransfer in den Bereichen Mediendesign und Bildende Kunst durch.



EN 40 semesters - A TIME JOURNEY IN PHOTOGRAPHIES THROUGH THE MAINZ MEDIA DESIGN 1998 - 2021. This is a small key to a photographic partial archive of the department of design at Mainz University of Applied Sciences. It is a handover, a gift to those who study and studied, taught and teach here in Mainz on the occasion of Prof. Hartmut Jahn's farewell to the senior professorship with the teaching field of film design. It is intended for all participants involved in front of and behind the camera.

This publication is published as a limited and non-public edition. The Institute for Media Design - img is an institution of the Department of Design at Mainz University of Applied Sciences. It conducts research projects, exhibitions and design transfer in the fields of media design and visual arts.

Exhibitions / Interview

Jahrbuch Mediendesign/
Zeitbasierte Medien

STAND 02.02.2020

DE
Manche Zeiten fordern, sich mit den Dingen, Umständen, Methoden und Ereignissen zu beschäftigen, die zurück liegen - um sich den Anforderungen der Zukunft zu stellen. Der Titel des Buches wurde gewählt, lange bevor deutlich war, dass Anfang März ein neues Zeitalter der Biopolitik begann. Stand 02 02 2020 zeigt keinen Stillstand, aber eine enorme Zäsur.

Sehr deutlich wird, auch wenn wir in den mixed-medien an der berührungsarmen Illusion arbeiten, auf wie vielen emotionalen, affektiven und kognitiven Momenten das Studium in der medialen Gestaltung beruht, gestützt auf die (fünf) Sinne als Team im realen Raum.

Der spannende Moment: einen Studiengang des Designs zu betrachten, der sich vor 30 Jahren auf Medien ausrichtetete und in der Lehre und auch der Forschung der stürmischen digitalen Revolution hinterhereilt, voranstürmt oder auch Momente der disruptiven Geschichte heute wiederum erforscht, in einem Zeitraum gestartet, als google, facebook, amazon gar keine Begriffe und Namen waren. Seit zehn Jahren umbenannt in die Bachelor- und Master-Studiengänge Zeitbasierte Medien mit den weiter entwickelten Schwerpunkten Film/Fernsehen, 2D-und 3D-Animation und interaktive Gestaltung heute auch ausgestattet mit den grundlegenden Gestaltungselementen des Lichts, der Auditiven Gestaltung und Komposition.

Nach einer Einführung in die heutige Studiensituation an der Hochschule Mainz in Rheinland-Pfalz geben die Seminarprojekte der Kollegen und Studierenden einen Einblick in die aktuelle Phase. Die Artikel über die letzten Jahre stammen aus der Hochschulzeitung FORUM in der Redaktion von Bettina Augustin. Forschungsvorhaben des Instituts für Mediengestaltung - img sind hier beschrieben, aufregende Projekte, internationale Zusammenarbeiten, u.a. von station ID über stereoskopische Verfahren zu bewegter Typografie, zu szenischen Filmprojekten und robotik-basierten Steuerungen.
In den Selbstbeschreibungen und -verständigungen der Absolventen und Alumni wird schließlich sichtbar, wie stark die Mischung aus eigener Motivation, Teamwork, gestalterischem Verständnis, reflektierter Haltung und der Bereitschaft zu ständigem Lernen und zu neugieriger Offenheit Lebenswege in der digitalen Welt des Designs bestimmen.

Wir freuen uns an dieser Entwicklung, dass Kreativität, Design und unternehmerische Haltung über die Jahre in die Strukturen der Mainzer Stadtgesellschaft durch die zahlreichen auch interdisziplinären Neugründungen der Absolventen des Fachbereichs Gestaltung eingeflossen sind und dass die aktuellen Lehrergebnisseder Hochschule Mainz auch in den kommenden Jahren in der Mainzer Ludwigstraße sichtbar werden.



EN Some times call for dealing with things, circumstances, methods and events that lie behind - in order to face the demands of the future. The title of the book was chosen long before it was clear that a new age of biopolitics was beginning in early March. Stand 02 02 2020 shows no standstill, but an enormous caesura.

It becomes very clear, even if we are working on the low-touch illusion in mixed-media, how many emotional, affective and cognitive moments the study in media design is based on, supported by the (five) senses as a team in real space.

The exciting moment: to look at a course of study in design that was oriented towards media 30 years ago and in teaching and also in research is rushing behind the stormy digital revolution, rushing ahead or also researching moments of disruptive history again today, started in a period when google, facebook, amazon were not even terms and names. Renamed ten years ago into the Bachelor's and Master's programmes Time-based Media with the further developed focus on film/television, 2D and 3D animation and interactive design today also equipped with the basic design elements of light, auditory design and composition.

After an introduction to today's study situation at Mainz University of Applied Sciences in Rhineland-Palatinate, the seminar projects of colleagues and students give an insight into the current phase. The articles on the last few years are taken from the university newspaper FORUM, edited by Bettina Augustin. Research projects of the Institute of Media Design - img are described here, exciting projects, international collaborations, among others from station ID to stereoscopic processes to moving typography, to scenic film projects and robotics-based control systems. In the self-descriptions and self-understandings of the graduates and alumni, it finally becomes visible how strongly the mixture of one's own motivation, teamwork, creative understanding, reflective attitude and the readiness for constant learning and curious openness determine life paths in the digital world of design.

We are pleased about this development, that creativity, design and entrepreneurial attitude have flowed into the structures of Mainz's urban society over the years through the numerous also interdisciplinary start-ups of the graduates of the Design Department and that the current teaching results of Mainz University of Applied Sciences will also be visible in Mainz's Ludwigstraße in the years to come.

Publication / Catalogue

Video Poetry Week

MAINZ VIDEO POETRY WEEK 2019-2021

Herausgegeben von
Hartmut Jahn und Anja Stöffler
img - Institut für Mediengestaltung

Gestaltung:
Nina Gänsler, Uwe Zentgraf,
Felix Lücke, Roberto Salazar

132 Seiten, Farbe, Mainz 2021

Die VIDEO-POETRY-WEEK wurde im Mainzer LUX Pavillon im Jahr 2019 etabliert. Dokumentiert wird das Zusammentreffen mit den Lyrikern Johanna Maxl, Rike Scheffler und Manuel Niedermeier in einem Katalog der videopoetischen Arbeiten der Jahre 2019 bis 2021 des Studiengangs Zeitbasierte Medien / Time Based Media der Hochschule Mainz.

Über 20 ausgewählte Projekte, die Texte neu in Szene setzen, gestaltet und interpretiert mit audiovisuellen Mitteln, vom Poetry-Clip über den Film bis hin zur interaktiven AR-Installation im Raum - mit Video Poetry Arbeiten u.a. von:

Lars Brauer, Steven Bönnemann, Malte Röthig, Julian Weinert, Mark Scott, Heeyun Yoo, Lena Höll, Tabish Ahmad, Artur Martirosyan, Clara Otto, Pia Rust, Elias Hebgen, Tim Zerban, Thilo Becker, Roberto Salazar, Nima Rafie, Samy El Rafie, Andy Justus, Vicente Walker, Marrah Alissa Zadi, Davide Piunti, William Paine, Noemi Kelemen, Devin Wahls, Gurgoglione, Karolin Stelzig, Lisa Mausbach, Jelena Denk, Jonas Heiner, Lukas Mayer, Johan Oeding, Judith Adam, Julien Dick, Sharon Lee, Nadine Asfour, Melanie Nguyen Pietsch, Justus Riechers, Li von Massow, Geraldine Rodriguez,

Produktion der Ausstellung:
Dipl.-Des. Manfred Liedtke, Dipl.-Des. Uwe Zentgraf
Assistenz: Malik Alpoguz, Ennie Julia Petersen

Künstlerische Gesamtleitung:
Prof. Anja Stöffler, Prof. Hartmut Jahn

Eine Veranstaltung in Zusammenarbeit mit dem Künstlerhaus Edenkoben im Rahmen des Kultursommers Rheinland-Pfalz

Publication / Catalogue

BABYLON CIRCUS -
Hartmut Jahn:
Film Video Installation

Hartmut Jahn: Babylon Circus - Film-Video-Installation, Werk-Katalog der medialen Arbeiten von Hartmut Jahn mit DVD AKT: Inge

Aus dem Inhalt:
Jan Berg: Akt: Inge - für Franz
Thomas Macho: Tiere im Film
Kersten Glandien: Die Kuh singt
Rudolf Frieling: Das elektronische Filmbild
Hartmut Jahn: Transit-Räume
Dieter Daniels: 40 Jahre Fluxus - eine Text-Datenbank
Peter Wensierski: Einleitung

Gestaltung: Tatendrang Design;
Roberta Bergman, Tonia Wiatrowski
Übersetzung: Bryin Abraham, Alexander Cameron
Herausgeber ‏: ‎ Verlag für moderne Kunst; Nürnberg

1., Aufl. Edition 2005
Sprache ‏: ‎ Deutsch, Englisch
Gebundene Ausgabe ‏: ‎ 144 Seiten, Farbe
ISBN-10 : ‎ 3936711909 ISBN-13 ‏ : ‎ 978-3936711905

Publication / Catalogue

THE NEW OWNERS OF THE  BERLIN WALL

DIE NEUEN BESITZER DER BERLINER MAUER
THE NEW OWNERS OF THE BERLIN WALL

Katalog zur gleichnamigen Ausstellung
Auswärtiges Amt Berlin / Federal Foreign Office Germany
DE / EN

The exhibition „The New Owners of the Berlin Wall“ –panoramic photographs by Hartmut Jahn in Berlin from Nov. 6th until Dec. 3rd 2009 is an event organized by the Federal Foreign Office Germany. Vernissage: 6th Nov. 2009

25 Fotografien 50 x 400cm Panoramen, Latexprint auf Backlit mit Hintergrundbeleuchtung, Sound-Station, Kopfhörer

Lichthof, Auswärtiges Amts, Werderscher Markt 1

The project was made possible with funding from Bundesstiftung Aufarbeitung der SED-Diktatur /Foundation for the Study of the SED Dictatorship / DEFA-Stiftung / DEFA Foundation / PANTAFILM Berlin

Where is the Berlin Wall? Who are its new owners? Hartmut Jahn has tracked down segments of the Wall scattered around the world. You can find them on Ronald Reagan's Ranch, at the Vatican, in a Japanese Zen garden and as part of the interior Design of a house in Ibiza.

That historic moment lent a wealth of new meaning to what was previously just ugly concrete. The large panormaic photographs provide insight into a monument that was once a means of separation, but has now become the link between different ideas of freedom.

Aus dem Inhalt:
Werkverzeichnis / Directory of Works
mit einem Text von / with a text by
Leo Schmidt: If these Walls Segments could Talk EN

Gestaltung / Design veruschka götz [T616] / Moritz Horn
ISBN: 978-3-936483-01-7

Herausgeber / Published by
Institut für Mediengestaltung, Hochschule Mainz
Mainz 2009

Publication / Research

SHOPPING IN THE MIDDLE AGES - in a department store in Mainz

Hartmut Jahn und Elmar Rettinger (Hrsg.):
Shoppen im Mittelalter – in einem Mainzer Kaufhaus.
Mainz: Nünnerich-Asmus Verlag 2013.
144 Seiten, 80 Abbildungen. 21,5 x 23,5 cm. Gebunden. DE
ISBN 978-3-943904-12-3.

Große Kaufhäuser sind keine Erfindung der Moderne - es gab sie schon vor über 600 Jahren. Ein wahres Einkaufsparadies beherbergte das mittelalterliche Mainz in seinen Mauern.

Die Quellen berichten von einem abwechslungsreichen Warenangebot. Man handelte und feilschte um exotische Gewürze, Fisch, Wolle, Seife und vieles mehr. Man kaufte nicht nur,was man zum täglichen Leben brauchte, sondern nutzte das vielfältige Angebot an luxuriöser Ware aus fernen Ländern. Auch Baumwolle, Flachs und Hanf, Seide und kostbare Tuche aus Reims und Arras wurden importiert und im Kaufhaus am Brand, in der Nähe des Doms zum Kauf angeboten.

Das bebilderte Sachbuch mit medialem Inhalt angereichert beantwortet Fragen: Wie hat das mittelalterliche Kaufhaus ausgesehen? Was geschah im Inneren und wie genau ging der Großhandel im Mainzer Kaufhaus vonstatten? Wer legte Preise fest und überwachte Recht und Gesetz beim Verkauf? Es überrascht mit einem für die deutsche Wirtschaftsgeschichte einzigartigen Dokument: der Mainzer Kaufhausordnung aus der Mitte des 15. Jhs., die über die Organisation des Handels im Mittelalter informiert.

Präsentiert in der neuen Form des Mediabuches – mit Text und zahlreichen Bildern, erweitert um 3D-Animationen, Musik und Zusatzinformationen.

Elmar Rettinger, widmete er sich schon mit der Promotion 1995 historisch-demografischen Themen zur Sozialgeschichte. Seit 1981 ist er wissenschaftlicher Angestellter am Institut für Geschichtliche Landeskunde in Mainz.

Hartmut Jahn leitete von 2011-2021 das Institut für Mediengestaltung der Hochschule Mainz. Manfred Liedtke und Manfred Große sind federführend für Konzept und Produktion der 3D-Animationdes mittelalterlichen Mainzer Kaufhauses.

Aus dem Inhalt:
Vorwort (Hartmut Jahn und Elmar Rettinger)
Making of oder wie es zu der 3D-Visualisiserung kam (Manfred Liedtke und Manfred Große)
Wirtschaft und Kaufhäuser um 1300 in europäischer Perspektive (Uwe Israel)
Aufstieg und Niedergang – Mainz von den Anfängen bürgerlicher Selbstverwaltung im 12. Jh. bis zum Ende der Bürgerherrlichkeit im 15. Jh. (Elmar Rettinger)
Handelsverkehr im Mainzer Kaufhaus des 15. Jhs. (Stefan Grathof)
Kaiser und Reich – Das Alte Kaufhaus in Mainz und seine Fassadengestaltung (Susanne Kern)
Musik, Wein und Minnesang – Mainz um 1300 (Wolfgang Spindler)

Link

Im Buchhandel vergriffen!
Bei Interesse bitte hier nachfragen.

Publication / Catalogue

Medianautik

Galerie des vbk - Verein Berliner Künstler
May 21st - June 6th 2021

Sandra Becker, Monika Funke Stern, Hartmut Jahn,
Maria Korporal, Richard Stimmel, Sigi Torinus

Catalogue of the exhibition. DE

ISBN 978-3-9818399-6-8
Ed.: Verein Berliner Künstler