feature length movie

SHAKY, THE PEANUT MAN

A feature film by Dietmar Klein
Hartmut Jahn Filmproduktion
D 1992  16mm/35mm color  81 Min.

SHAKY, THE PEANUT MAN /
DER ERDNUSSMANN

THE TEAM

Cast
Eddy: Achim Grubel
Margot: Franziska Troegner
Linda: Ulrike Krumbiegel
Ralf: Jürgen Watzke
Kasulke: Ralf Holzhausen
Max: Gerald Schaale
St.Just: Alexander Schröder
Rita: Evelyn Mayka
Dietrich: Guntbert Warns
Berndsen: Peter Bause
Showmaster: Thomas Rudnick
Musicians: Die Spreeathener and many others 

Written& directed: Dietmar Klein
Director of Photography: Michael Hammon
Architect: Andreas M.Velten SFK
Lighting: Axel Berger
Sound: Sabine Hillmann, Georg Maass
Costumes: Sibel Özer
Concept"Shaky": Peter Dietrich
Music: Marcel L'Accord, Goldene Zitronen
Assistance to the director: Lih Janowitz
Continuity: Bernhard Türcke
Stunt: Volker Buff
Video: Francesco Sacco
Editing: Simone Bräuer, Andreas Herder
Sound Mix: Martin Steyer
TV-Editor: Hans Kutnewsky, ZDF
Producer: Wigbert Moschall, Paul D.Müller

Production:
Hartmut Jahn Filmproduktion Berlin
in Coproduction with ZDF

Kinowelt Filmverleih

EN Eddy, single, 45 years old, is Berlin´s fastest billboard paster. He is neither handsome nor rich and economically a "reunification - loser". Once, however, he has a "lucky shake": in a casting for an advertising agency, he stands out by shaking a peanut can rhythmically back and forth in aninimitably innocent way. "...am now not just a little billboard paster, I am now something very different..." explains Eddy to his girlfriend Margot. Overnight Eddy turns into a top model. "Shaky - the Peanut Man" with his clear-cut, naive face is displayed eye-catchingly on all billboards. Eddy makes a go for Linda, the agency´s creative director. And he succeeds, nearly. But the market follows certain laws, as in love, life and film. SHAKY makes mistakes and a street survey shows that sales are dropping. Berlin1991. The Wall is gone, yet the city is still divided. When has it ever been, that a State is simply done away with, and its existence explained as historical error? When is it ever, that overnight, a market of 18 million consumers opens? EAST and WEST sniff at each other; are uncertain; or try different ways to profit from the new political and economic situation. Ralf, Eddy´s friend, will peddle junk at the Alex; Kasulke, the capitalist, will use his "brothers from the east" with his low wages; Margot asks herself whether her roof-garden could be turned into a fitness-centre; Hako, the owner of the snack-stall at the "Stadion der Weltjugend" sells his spot to a hamburger chain. An advertising agency intends to introduce to the new, growing market, an American fun-peanut, and Linda, its creative director, looks for the right face. But the dream ends abruptly: In the new advertising concept, the chimpanzee "Crazy" is the new "Shaky"... It is about advertising, and therefore, about selling and profit. About the naive fascination everyone has for advertising, and about the exploitation of people. And it is about love, its materialistic aspects and the sex-appeal of material wealth. And simply, about: the desire for luck, about dance and music, the brutality of a society, and last but not least, about not giving up and to keep on going. With his first feature film, which was awarded this year's Max-Ophhüls-Prize, director Dietmar Klein has proven that, once again, one can laugh in German cinema. Klein's billboard paster, a sorry figure, is a symbol for the new German reality: a big show concealing bankruptcy. DietmarKlein treats this subject with subtle humour and ironic sympathy. His PEANUTMAN encounters the inner-German misery with the only adequate means: grim humour.

DE »Schüttel die Nuss! Eddy ist mit seinen 45 Jahren Berlins schnellster Plakatierer – er ist weder reich noch hübsch und ökonomisch ein 'Vereinigungsverlierer'. Für seinen Job steht schon die billige Konkurrenz in den Startlöchern. Doch einmal packt auch ihn das Glück: im Casting für eine Werbeagentur. Ergreift die Erdnussdose und schüttelt die Nuss mit seinem treuherzigen Blick. Über Nacht verwandelt sich Eddy in das Top Model Shaky, der Erdnussmann. Er blickt von allen Werbeflächen, um in den neuen Bundesländern die neue Erdnussmarke einzuführen.
Der Traum endet jedoch plötzlich. 

Schüttel die Nuss! Mit seinem zweiten Film nach Solinger Rudi hat Regisseur Dietmar Klein bewiesen, dass man im deutschen Kino wieder lachen kann. 

›... Jetzt bin ich nicht mehr der kleine Plakatierer, jetzt bin ich etwas anderes‹ erklärt Eddy seiner Freundin Margot. Fast gelingt es ihm, auch Linda, die Kreativ-Direktorin herumzukriegen. Aber der Markt folgt seinen eigenen Regeln, wie in der Liebe, im Leben und im Film. Shaky macht Fehler, und eine Straßenumfrage zeigt die fallenden Verkaufszahlen. 

Berlin 1991 – die Mauer ist gefallen, doch die Stadt ist noch geteilt. Wann gab es das schon mal, dass sich ein Staat auflöst und seine Existenz als politischer Fehler bezeichnet wird? Wann gab es das, dass sich über Nacht ein Markt von 18 Millionen neuen Konsumenten öffnet? Ost und West nähern sich an, und jeder versucht auf seine Art von der neuen Situation zu profitieren. Ralf, Eddys Freund, wird Billigware am Alexanderplatz verkaufen, Kasulke, der Kleinkapitalist, wird seine Brüder aus dem Osten mit niedrigen Gagen nutzen; Margot fragt sich, ob ihr Dachgarten nicht in ein Fitness-Center verwandelt werden könnte; Hako, der Wurstverkäufer am Stadion der Weltjugend, verkauft seinen Imbißstand an eine Hamburger-Kette. Es geht um Werbung – ums Verkaufen und um Profit. Für die Fun-Erdnuss wird Shaky ersetzt durch den Schimpansen Crazy. Es geht um die naive Faszination, die jeder für die Werbung hegt, und um die Ausbeutung der Menschen. Und es geht um Liebe – und den Sex-Appeal von materiellem Reichtum. Und ganz einfach: um den Wunsch nach Glück – nicht aufzugeben und immer weiter zu machen. Der Film begegnet der inner- deutschen Misere mit dem einzig adäquaten Mittel: schwarzem Humor. Schüttel die Nuss!«
Ron Holloway, German Cinema

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